lördag 22 november 2014

Oreo cupcakes

Inte för att jag gör cupcakes ofta, men när jag väl gör det blir jag så trött på dessa muffins-/cupcakes formar som blir så tråkiga i mönster och färg efter man har gräddat sitt bakverk. Hittade för ett tag sedan dessa formar från Wilton (color cups). De är folieklädda på insidan och formen blir därmed stabilare och färgen/mönstret ser likadant ut innan som efter gräddningen, perfekta! Kommer bara använda mig av dessa hädanefter. Denna gången blev det oreo cupcakes :) Receptet finner ni nedan. De är rätt mäktiga så jag rekommenderar göra 24 st på denna sats.

Oreo cupcakes
24 st

Cupcakes:
170 g rumstempererat smör
400 g ljust muscovadosocker
2 tsk vaniljsocker
4 st ägg
4 dl vetemjöl
3 dl kakao
1 ½ tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
3 ½ dl vaniljyoghurt
24 st oreokakor

Whipped cream cheese frosting:
300 g Philadelphia
3 dl grädde
1 tsk vaniöljsocker
2 dl florsocker
 Smulor från 5 st oreokakor

Dekoration:
12 st oreokakor

Cupcakes: Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smöret mjukt och krämigt, tillsätt muscovadosockret och vaniljsockret. Blanda ordentligt. Tillsätt äggen ett i taget under fortsatt vispning. 

Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver, bikarbonat och salt i en skål. Vänd ner de torra ingredienserna växelvis med vaniljyoghurten i smörblandningen. Vispa ordentligt utan att överarbeta smeten.

Lägg en oreokaka i botten på varje muffinsform. (Använd gärna en muffinsplåt när du gräddar.) Fyll formarna till 3/4 med smet. Grädda mitt i ugnen i 20-25 minuter.

Låt kallna på galler under bakduk.

Whipped cream cheese frosting: Vispa grädden i en skål. Blanda Philadelphia, florsocker och vaniljsocker i en annan skål. Häll över Philadelphia-blandningen i vispgrädden och vispa ytterligare. Ta bort fyllningen från oreokakorna. Krossa kakorna till smulor, vänd ner i frostingen.

Spritsa frostingen på cupcaken. Dela de 12 st oreokakorna till 24 st halvor och dekorera med dem.

Ät och njut! :)

1 kommentar: