lördag 7 februari 2015

Thomas och vännerna

Och här är den andra tårtan, till min sons kompis Knox. Han älskar barnprogrammet "Thomas och vännerna" och är speciellt förtjust i tåget Thomas som givetvis fick sin plats högst upp på tårtan.  Det här var verkligen en utmaning, jag tycker alltid det är svårare att modellera tåg och övriga fordon jämfört med andra figurer, men jag blev helt klart nöjd med resultatet! Tåget är gjort i sugarpaste, som egentligen kanske inte var det bästa alternativet då det blev så himla tungt. Det finns bl.a rice krispies treat, en massa man gör själv av rice krispies. Av den kan man forma stora figurer för att sedan täcka dem med sugarpaste och de blir inte alls lika tunga. Får prova detta någon gång framöver. I vilket fall satte jag två stöttningsrör i tårtan under tåget, sådana rör jag brukar använda när jag bygger våningstårtor. Det fungerade hur bra som helst, och tåget sjönk inte alls ner i tårtan :)

Hoppas du får ett bra födelsedagskalas idag Knox, och fast att du inte tycker om tårta så mycket hoppas jag du gillar godisvagnen med små "Smarties" som Thomas drar efter sig!



 Vaniljbotten
Vaniljkräm och rårörda hallon
Spacklad med grädde och täckt med marsipan
Tåget är gjort av sugarpaste, text av flowerpaste, övriga dekorationer av marsipan

2 kommentarer: