söndag 15 mars 2015

30+30+30 = 90 års fest!

Igår fick jag äran att lämna över dessa tårtor till tre goa vänner som ordnat en grym 90-års fest! Jag fick fria händer att göra vad jag ville både utseende- och smakmässigt, men de ville ha något med pensionärstema. Hade lite brist på idéer vad gällde pensionärstema till alla tre tårtorna, men eftersom de är elektriker fick den ena tårtan bli en elektrikertårta. Alla tårtor fick dessutom en kabel runt om som kantdekoration för att de skulle bli mer sammankopplade med varandra ;)

Tårtorna var till 50 gäster. Tårtan med varningsskylten blev en "specialtårta" som var fri från nötter, gluten och laktos. Den är lite vitare jämfört med de andra då den är täckt med sugarpaste istället för marsipan. Det var även några vegetarianer med på festen därför har jag inte använt något gelatin i. Eftersom det bjöds på både förrätt och huvudrätt var jag väldig osäker på hur stora tårtor jag skulle göra då man säkert skulle vara rätt mätt efter maten. Men jag beslutade att göra alla ca 25 cm i diameter och det var tur det för  mindre tårtor hade inte räckt. De populäraste var de täckta med marsipan och jag måste nog hålla med om att de var godast då jag själv inte är så förtjust i sugarpaste.

Jag brukar inte räkna ut hur lång tid det tar att göra mina tårtor. Men för skojs skull gjorde jag det denna gången. Om man räknar med allt från bakandet av tårtbottnar och gräddningstid, modellerande av dekorationer, fyllningar och färdigställandet så tog det ca 22-25 timmar :)

Alla tårtorna blev vääldigt uppskattade och jag blev överöst med komplimanger :P Värdarna själva uttryckte att "Finare tårtor hade vi inte i vår vildaste fantasi kunnat önska oss till vårt lilla galaj" och "Man hade aldrig kunnat få dem mer personliga!"

Måste säga ett stort tack till Joel, Jonas och Viktor att jag fick äran och förtroendet att göra tårtorna till er, det var ett riktigt nöje!!




Tårtan "Joel, Jonas, Viktor 90 år" innehöll:
Vaniljbotten
Rårörda hallon och mörk chokladganache
Spacklad med grädde och täckt med marsipan
Dekorationer av sugarpaste, flowerpaste och marsipan, alla "metalldelar" är borstade med ätbar silver pulverfärg

Tårtan "PRO" innehöll:
Vaniljbotten
Rårörda hallon och lemoncurdmousse
Spacklad med grädde och täckt med marsipan
Dekorationer av sugarpaste och flowerpaste

Tårtan "Varning för gubbar" (fri från nötter, gluten, laktos) innehöll:
Vaniljbotten
Hallonmousse och lemoncurdmousse
Spacklad med grädde och täckt med sugarpaste
Dekorationer av sugarpaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar