lördag 10 oktober 2015

Äppelrosor

Idag har jag testat göra dessa söta, små och goda äppelrosor! Smakar nästan som en äppelpaj men jag tycker personligen att de ser lite finare ut än en vanlig paj. Dock lite mer jobb men absolut inte svårt som det kanske ser ut. Därför har jag faktiskt knåpat ihop en liten steg för steg beskrivning. Kika lite längre ner så kommer ni till den och receptet :) Ha en fortsatt bra helg!


Äppelrosor 6 st

2 st röda äpplen
saft från ½ citron
3 msk aprikosmarmelad
1 ark smördeg
kanel
florsocker

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Dela citronen och pressa ur saften i ett fat eller en skål som du fyllt till ca hälften med vatten. Dela och kärna ur äpplena. Skiva dem tunt och lägg sedan i citronvattnet. Värm i mikron, 3 min på högsta effekt, för att äpplena ska bli mjuka. Häll av vattnet i ett durkslag.

2. Mjöla ett bakbord och lägg ut smördegen, kavla ut den lite. Dela smördegsarket till 6 st längder.

3. Blanda 3 msk aprikosmarmelad med 2 msk vatten. Värm i mikron i 1 min på högsta effekt. 
Bred ut lite marmelad på varje smördegslängd. Lägg sedan på äppelskivorna. 
Krydda med kanel.


4. Vik över resterande smördeg över äpplena.

5. Rulla ihop hela längden till en ros.

6. Placera den färdiga äppelrosen i muffinsform, gärna av silikon men papper går också bra. Grädda i nedre delen av ugnen 40-45 minuter.

Servera som de är, pudrade med lite florsocker, eller med hemgjord vaniljsås!


Tips! Skulle äppelskalen börja bli brända går det med fördel att täcka rosorna lite lätt med aluminiumfolie.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar