söndag 3 december 2017

Mini pepparkakshus

Jag önskar er alla en trevlig första advent!

Vi har haft en mysig fika med hemgjorda mini pepparkakshus, de första pepparkakshusen jag någonsin gjort! Jag gjorde även ett större och två mellanstora som barnen fick dekorera fritt, se längst ner i inlägget :)

Jag har alltid köpt färdiga pepparkakshus i affären men i år tänkte jag för en gångs skulle göra egna och till min förvåning var det lättare än jag trodde! Pepparkaksdegen gjorde jag själv och receptet står nedan. Det fungerade bra att göra både vanliga pepparkakor och stabila pepparkakshus med detta recept.

Mini pepparkakshus


Pepparkaksdeg
 300 g smör
1 ½ dl sirap
4 dl strösocker
1 påse (ca 18 g) pepparkakskrydda
3 st ägg
2 tsk bikarbonat
1,3 liter vetemjöl

Koka upp smör, strösocker, sirap och pepparkakskryddan. Låt kallna och tillsätt sedan äggen.
Blanda bikarbonaten med lite vetemjöl och rör ner i smeten. Tillsätt resterande vetemjöl och arbeta degen slät. Låt degen vila i kylskåp över natten.

Kavla  ut pepparkaksdegen på bakplåtspapper eller silikonmatta och stansa ut dina kakor. Grädda mitt i ugnen i 190 grader ca 8-10 min.

När jag gjorde pepparkakshusen lät jag delarna gräddas ca 10-12 min, så att de fick mer färg men inte blev brända. När alla delar gräddats färdigt stängde jag av ugnen och satte in alla delar igen och lät ligga kvar några timmar på eftervärme. Då blev de hållbara och sprack inte alls.

Vid ihopsättning använde jag ett litet bordsrivjärn och filade till kanterna på delarna så att de passade bättre med varandra. Ett riktigt bra tips faktiskt, för även om man är noggrann när man skär ut alla delar ändrar de formen litegrann när de gräddas.
 

 
 
Klicka på bilden nedan för att få en mall till mini pepparkakshusen! 
 


Hoppas att ni alla får en mysig jul!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar